Gårdagens ridpass

Hej! Skrev ju att jag red Salea igår. Ska nu skriva lite om ridpasset.

Salea brukar vara lite småtjurig att göra iordning men igår var hon riktigt mysig. Vi gick ner och satt upp. På långa tyglar var hon ganska lugn och gick väldigt långsamt. När vi sedan kortade upp tyglarna så bjöd hon lite mer. Vi travade och värmde upp på volter på varje sida av ridbanan, hon var lätt att böja i kroppen men svår att ställa i nacken. Efter det så värmde vi på volter i galopp. Jag fick en långsam men skön galopp på Salea. Dock så kändes det som att hon tryckte ifrån med bakbenen (gick i form). Efter galoppen övade vi på ställning och böjning utan stigbyglar i trav och skritt. Vi red på stora mittvolten och ökade och minskade volten samt ökade och minskade ställnig och böjning efter voltens spår. Det gick faktiskt ganska bra.

Jag är nöjd med gårdagens ridpass. Salea skötte sig superbra och hon lyssnade på allt jag gjorde. jag fick in ett bra och samlat tempo på henne och hon ställde sig och böjde sig bra. Först var hon svår att ställa men det gick bättre allt efter tiden gick. Mot slutet gick hon superfint och nästan i form. Det jag kunde gjort bättre var att jag kunde ha varit mer på från början. Asså tryckt mer med skänkel så att hon verkligen ställde sig. Annars är jag nöjd och hoppas att vi går framåt inom gruppen snart.

Amanda :)

Bild på Salea (tagen från hemsidan)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0